Dit en poques paraules, tal com
exposava en el dia de la presentació de la candidatura de COMPROMÍS PER XÀTIVA, “a Xàtiva s’ha fet un urbanisme de cara els
interessos especuladors i d’esquena a les persones, a la ciutadania”, i les
conseqüències no son altres que una ciutat insatisfactòria per a la gran
majoria de la població. Tenim una ciutat
que no dona cobertura a les necessitats que tenen la majoria de ciutadans.
Les macro dotacions perifèriques
generen mal estar en la vida quotidiana de les persones. Grans instituts
(Simarro), col·legis (Jacint Castanyeda), esportives (ciutat esport),
comercials (grans superfícies extra urbanes). Per altra banda, la manca de
serveis de manera homogènia a tota la trama urbana genera grans desigualtats,
sobre tot entre els veïns del centre històric i els de les àrees d’expansió de
la època democràtica. Barri nord oest i Bola i Pla de la Mesquita.
La assignació del sol destinat a
serveis a les persones en els llocs mes allunyats, i per tant amb menor interès
per als constructors ha ocasionat el des-proveïment de serveis essencials dins
de la trama urbana de Xàtiva, i per tant la necessitat de fer un ús intensiu
del trànsit rodat particular, i conseqüentment la deriva dels itineraris
peatonals, que a la vegada ha comportat el decliu del comerç, increment de l’atur
i etc. etc. etc.
Xàtiva s’ha fe una ciutat
incomoda per a Xàtivines i Xativins, i el que és pitjor, per als que ens
visiten, i aquesta imatge que s’ha difós a l’exterior ha estat letal per al múscul
econòmic de la ciutat, El comerç i els serveis.
Conèixer els instruments
municipals, analitzar les errades i plantejar sol·lucions, és el punt d’inflexió
per reconduir la situació, i des de COMPROMÍS PER XÀTIVA, s’ha fet aquest
treball. Per això les propostes més significatives de COMPROMÍS PER XÀTIVA en
matèria urbanística, estan marcadament entrellaçades amb la promoció econòmica
local.
La voluntat de finalitzar la redacció
del PLA ESPECIAL DE NUCLI ANTIC i OFINA ESPECIAL DE CENTRE HISTÒRIC, i la
redacció d’un PLA D’URBANISME COMERCIAL i un PLA DE MOBILITAT URBANA, son bona prova
del que diem, aquestos tres instruments son d’una importància cabdal per a reconduir
la deriva en la es troba immersa la nostra ciutat. Tots tres essencials per
reactivar l’activitat econòmica dins de la trama urbana de Xàtiva. Doncs per a
COMPROMÍS PER XÀTIVA, la reactivació econòmica de Xàtiva passa ineludiblement
per la reactivació del Comerç i el serveis avançats que presta Xàtiva i l’arrancada
del Sector Turístic.
No podem oblidar, altres aspectes
urbanístics com el fet de retornar a la seua condició inicial de sol agrícola el
sol que ocupaven el set PAI’s (programes d’actuació urbanística) que han
caducat administrativament a instancia del Regidor i Regidora de COMPROMÍS PER
XÀTIVA a l’Ajuntament, i que continuen actualment qualificats com a sol urbà. L’agricultura
i la industria també han patit el neguit de l’acció urbanística post
democràtica. La primera denostada per constituir un sector amb escàs valor
especulatiu, llevat del propi valor del sol que ocupa, clar. I la segona per
què la construcció ha absorbit qualsevol iniciativa inversora en la producció
de bens, davant la possibilitat d’obtindre majors beneficis amb menor esforç de
la rajola.